România are o şansă imensă de a deveni lider european, şi chiar mondial, în industria Esports-ului si a Gaming-ului, o industrie în plină expansiune, de peste 200 de milioane de Euro doar în România, sumă raportată la anul 2021. Ce reprezintă industria Esports-ului si a Gaming-ului?
Esports sau sportul electronic este un fenomen la nivel global, cu turnee ce oferă premii de peste 2 milioane de dolari. Esports-ul si gaming-ul adună jucători profesionişti, iar industria la nivel global depăşeşte 190 de miliarde de Euro. În România, avem peste 100 de companii, cu peste 6.000 de angajaţi, ceea ce face ca ţara noastră să fie în top 10 la nivel european în această industrie. Ce s-a făcut până acum în România în industria Esports-ului?
Am obţinut nominalizarea din partea Federaţiei Internaţionale de Esports pentru a demara procedurile astfel încât ţara noastră să intre oficial în clubul select din aceast fenomen. Am avut întâlniri cu persoanele implicate din industria din România pentru a realiza un grup de lucru şi aş vrea să le mulţumesc tuturor pentru implicare: Tudor Dăescu (Bucharest Gaming Week/ Gaming Marathon/ Gaming Video Awards/ Esports Summit), Marius Radu (GG Industry/ Bucharest Gaming Week/ Gaming Marathon), Alexandru Ion (Nexus Gaming/ Romanian Esports League/ Gaming Marathon), Mihai Cotos (Digital Crusade) şi Cosma Wolkonsky (YEPP).
Am făcut demersurile către Guvernul României împreună cu grupul de lucru pentru realizarea legislaţiei în domeniul Esport-ului. Am avut 3 întâlniri de lucru în 2021 cu consilierul de stat Mara Mareş si pe urmă o dezbatere publică la Ministerul Tineretului si Sportului. Impreuna cu casa de avocatură Benga Coltan si Asociaţii am lucrat la propunerea legislativă pe care am înaintat-o guvernului, iar in cadrul eSports Summit Bucharest 2021, Mara Mareş a declarat:
„Nevoia susţinerii sporturilor electronice în România este reală, iar oportunitatea reglementării lor este foarte clară. Am reuşit, în mai puţin de un an de zile, să înfiinţăm un grup de lucru care a formulat o propunere de lege simplă, suplă şi bine fundamentată, care va permite României să ajungă din urmă, într-un timp scurt, ţări cu o lungă istorie în acest domeniu. Este o lege care va încuraja mii de tineri să transforme pasiunea pentru gaming într-o profesie ca jucător profesionist de esports”.
Paralel cu demersurile legislative, tot anul trecut, împreuna cu Digital Crusade si Romanian Esports League, am reuşit organizarea în România a European Nations Championship şi a calificărilor prin care am trimis echipa României la Campionatul Mondial organizat in Israel. O surpriză plăcută la campionatul mondial a fost faptul ca echipa Onetapgaming, din Satu Mare, a devenit vicecampioană mondială la CSGO.
Cel mai important lucru este că România va organiza la Iaşi, în 2023, Campionatul Mondial de Esports. Astfel avem şansa să organizăm un eveniment cu un impact global şi să punem România pe harta lumii.
Nu în ultimul rând, am lansat, împreună cu InfoCons, Programul de Protecţie a Consumatorilor de esports şi gaming. Este important să avem un consumator apărat, informat, si mai ales educat cu privire la drepturile şi obligaţiile sale în acest fenomen în continuă dezvoltare.
Sunt convins ca după realizarea legislaţiei această industrie va creste şi mai vertiginos în România, ceea ce va aduce importante venituri la bugetul de stat şi numeroase locuri de muncă şi de ce nu, să construim autostrăzile viitorului, dacă pe cele fizice le-am ratat.